Coronamaatregelen (vanaf 4 mei 2020) en implicaties hiervan op de huidige praktijkwerking

We kregen vanaf 4 mei 2020 de toestemming van de overheid om de gewone chronische zorgverlening terug op te starten.
We nodigen u graag uit om een afspraak te maken voor opvolging en voorschriften.

Aandachtspunten bij het verloop van de consultaties, voor de maximale bescherming van ons allen:

1/ Het dragen van een MONDMASKER (of sjaal/ bandana) is verplicht.

2/ Kom bij voorkeur ALLEEN naar de consultatie. Als dat niet mogelijk is, mag er 1 begeleidend persoon met u meekomen, die ook een mondmasker moet dragen.

3/ Kom OP TIJD,  maar niet vroeger dan nodig naar de praktijk, zodat u niet hoeft plaats te nemen in de wachtzaal.

4/ ONTSMET bij binnenkomst uw handen en raak zo weinig mogelijk dingen aan. Wij komen u halen en openen voor u alle deuren. Zo moeten we nadien minder ontsmetten.

5/ Consultaties zullen MAXIMAAL 15 MIN  duren zodat er voldoende tijd is voor ontsmetting nadien. Beperk je consultatie daarom tot 1 KLACHT.

Owv stricte hygiëne - en veiligheidsmaatregelen, kunnen wij voorlopig minder patiënten zien per werkdag dan vroeger.  Na elke raadpleging dient namelijk het kabinet en de wachtruimte ontsmet te worden en tevens dienen wij zoveel mogelijk te vermijden dat er gelijktijdig meerdere patiënten aanwezig zijn in de wachtzaal.

Een overzicht van de implicaties van de coronacrisis op onze huidige praktijkwerking

- U kan voorlopig slechts een beperkt aantal plaatsen online boeken. Gelieve daarbij steeds de reden van uw consultatie te vermelden (en zeker nooit te boeken voor infectieuze klachten: zie verder in oranje tekst). Indien u online geen onmiddellijk afspraakmoment vindt, neem dan telefonisch contact op. Wij houden elke dag voldoende plaatsen vrij voor acute problemen, dewelke enkel telefonisch in te boeken zijn.

- U kan maximaal 1 maand vooruit een afspraak online inboeken.

- Indien u uw afspraak niet kan nakomen, vragen wij u uitdrukkelijk ons tijdig te verwittigen.

- Huisbezoeken worden tot een minimum herleid owv organisatorische redenen.

- Gelieve zoveel mogelijk in de voormiddag tussen 8 - 11u te bellen wanneer onze secretaresse aanwezig is, zodat u de consultaties niet stoort.  Probeer telefoons in de namiddag te beperken tot dringende zaken.
- Hou de telefoons kort en bondig zodat iedereen de kans heeft om ons te bereiken.

- Patiënten met infectieuze symptomen of koorts, worden niet toegelaten in de praktijk. *

- Asymptomatische patienten die getest dienen te worden, maken rechtstreeks een afspraak in het testcentrum Jan Palfijn. **

* Beleid voor patienten met infectieuze symptomen

Heeft u koorts, een grieperig gevoel (spierpijn, hoofdpijn) en/of luchtwegklachten (keelpijn, hoest) of diarree:

dan mag u NIET NAAR DE PRAKTIJK komen, teneinde uw arts en medepatiënten niet te besmetten.

Gelieve ons te contacteren op 09/324.93.82 voor een TELEFONISCHE RAADPLEGING.

Als aan de telefoon blijkt dat een klinisch onderzoek noodzakelijk is, verwijzen wij u door naar het TRIAGECENTRUM in Gentbrugge, waar artsen u in veilige omstandigheden kunnen onderzoeken met het juiste beschermende materiaal.

Op die manier houden we de covid en non-covid pathologie in 2 gescheiden patiëntenstromen, wat noodzakelijk is om veilig te kunnen werken voor arts en patiënt.

** Testen van reizigers en hoogrisico-contacten

Reizigers die terugkomen uit een rode zone of hoogrisico-contacten kunnen terecht in het TESTCENTRUM JAN PALFIJN, zonder verwijzing van de arts.

Maak online een afspraak op    https://gent.testcovid.be/ .

Zonder afspraak kan u niet getest worden!

U kan enkel in het testcentrum terecht indien u GEEN SYMPTOMEN hebt en indien u inwoner bent van Gent of deelgemeentes.

We danken u voor uw medewerking en voor uw begrip om in deze moeilijke omstandigheden toch te proberen aan iedereen goede en veilige zorg te bieden.

Uitleg omtrent symptomen, quarantaine, reizen, ...

Voor hoog-risico contacten of reizigers ZONDER ziektesymptomen:  https://gent.testcovid.be/

--> zonder verwijzing huisarts

Voor testafname en/of klinisch onderzoek MET symptomen

--> enkel op verwijzing huisarts

Algemene info: 0800 14 689

Contact tracing: 02/214 19 19

Maatregelen voor contacten van een persoon met Covid-19

Welke quarantaine regels gelden er hierbij ?

Reisadvies en passenger location form

Veelgestelde vragen

Praktijk Molenzicht